Studenten De Inholland Pabo Dordrecht leren in de praktijk bij PIT kindcentra

Studenten De Inholland Pabo Dordrecht leren in de praktijk bij PIT kindcentra

21 november 2025 Afdeling communicatie

Derdejaars pabo-studenten van Inholland Dordrecht hebben de afgelopen periode meerdere praktijkbezoeken met hun leerteam gedaan bij PIT kindcentra. Deze bezoeken maken deel uit van het programma Onderwijs op Maat en helpen studenten om hun pedagogische en didactische vaardigheden te verdiepen. Landelijk is vastgelegd dat 40% van de pabo-opleiding in de praktijk plaatsvindt, en deze activiteiten sluiten daar naadloos op aan. 

Ontwikkeling van het jonge kind 

Tijdens het bezoek aan ikc De Twijn verdiepten de studenten zich in de doorgaande ontwikkellijn van het jonge kind: van baby, peuter tot kleuter. Zij observeerden hoe formeel en informeel leren op elkaar aansluiten, zowel in de groep als bijvoorbeeld op de BSO. Ook zagen zij hoe talentgericht onderwijs er in de dagelijkse praktijk uitziet. 

Werken met kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong 

De studenten bezochten daarnaast twee keer de Asterisk*groep, de bovenschoolse plusgroep. Hier leerden zij signalen van een ontwikkelingsvoorsprong en (hoog)begaafdheid herkennen. Ze voerden verdiepende gesprekken met kinderen en deden mee aan verschillende spellen. Zo kregen zij een goed beeld van wat deze kinderen nodig hebben om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. 

Kennismaken met speciaal (basis)onderwijs 

In januari volgen nog twee praktijkbezoeken aan een speciaal kindcentrum (SBO). Zo verbreden en verdiepen de studenten hun kennis over kinderen met extra ondersteuningsbehoeften. 

Sterke verbinding tussen opleiding en praktijk 

Deze reeks bezoeken laat zien hoe waardevol opleiden in de praktijk is binnen het partnerschap samen opleiden: een structurele samenwerking tussen PIT kinderopvang & onderwijs en De Inholland Pabo Dordrecht. Studenten leren in echte praktijksituaties, onder begeleiding van zowel opleiders uit de opleiding als uit de praktijk, en in nauwe samenwerking met professionals zoals leerkrachten en directeuren. Zo groeien zij stap voor stap toe naar hun rol als toekomstig leraar.