Wat heb je gedaan vandaag?

Wat heb je gedaan vandaag?

6 oktober 2025 Pedagogisch panel

Wat heb je gedaan vandaag?

Die vraag stellen we onze kinderen vaak zodra ze thuiskomen. Waarop het kind 9 van de 10 keer antwoordt: “Dat weet ik niet” of “Gespeeld”. Vraag je door, dan komt er niet veel uit. Soms tot teleurstelling of frustratie van jou als ouder. Hoe krijg je je kind aan het praten? Hier volgen wat tips om het gesprek op het juiste moment aan te gaan. Ook krijg je wat achtergrondinformatie over wat er gebeurt in het kinderbrein na een dag op het kindcentrum.Een onderwijsdag kost veel energie. Je kind moet gefocust zijn, instructies verwerken, netjes op zijn of haar plek blijven zitten en nieuwe informatie tot zich nemen. Daarnaast komen er ontzettend veel andere prikkels op hem of haar af. Denk aan de geluiden, gesprekken met de juf en andere kinderen. Conflicten die kinderen met elkaar op moeten lossen, samen delen en samen spelen. Er zijn talloze dingen op te noemen die dagelijks op het pad van je kind komen.

Na zo’n dag heeft je kind tijd nodig om te ontspannen en te ontprikkelen. Even rustig op de kamer spelen of samen een spelletje doen helpt je kind om de prikkels van die dag kwijt te raken. Vanaf daar komt er weer ruimte voor een gesprek met jou. Wat je ook vaak ziet, is dat een kind via het individuele spel met bijvoorbeeld Playmobilpoppetjes situaties van de dag uitspeelt, even alles voor zichzelf op een rijtje zet en evalueert. Als je als ouder goed luistert, kom je soms ook op die manier achter een hoop waardevolle ervaringen van die dag, of wat zich in het hoofd van jouw kind afspeelt.

Met name jonge kinderen vinden het heel moeilijk om in hun gesprek orde aan te brengen. Wat deed ik eerst en wat deed ik daarna? Dat is over een periode van zo’n 5,5 uur heel moeilijk te benoemen. Ze overzien dat niet. Je kind heeft jou nodig om de gebeurtenissen af te bakenen. Bijvoorbeeld: “Met wie heb je buiten gespeeld vandaag?” of “Welke liedjes heb je gezongen in de groep?”. En ook “Waar werd je blij van vandaag?”. Op die manier zul je zien dat er meer informatie uit je kind komt. Vandaaruit kun je doorvragen. Je kind zegt: “Ik werd blij van dansen” waarop jij reageert: “Op welk liedje heb je gedanst?” of “Kun je mij het dansje ook leren?”. Zo ontstaat een gezellig en fijn moment tussen jou en je kind.

Geef je kind dus even rust en tijd, speel gezellig mee en ontdek wat jouw kind bezighoudt. Veel succes en plezier!