• Missie en visie >
    • Missie en visie
    • Kernwaarden
    • Motto s
  • Identiteit
  • Passion4kids
  • Ontwikkelrecht
  • Kwaliteit
  • Organisatie >
    • Organisatie
    • PIT is koploper
    • PIT logo
    • Geschiedenis
    • Huisvesting
    • ANBI
  • Werken bij PIT
  • Informatiegids(en)
  • Uw kind en opvoeden
  • Meldcode kindermishandeling
  • Klachten
  • Privacy
  • Veelgestelde vragen
  • 10 redenen PIT kinderopvang
  • Opvangmogelijkheden
  • Kinderdagverblijf
  • Peuterspeelgroep
  • Peuter ontmoet kleuter
  • BSO
  • Vakantie-opvang
  • Doorlopende ontwikkellijn
  • Passende opvang
  • Voorschoolse educatie
  • Tarieven 2023
  • Wat kost de opvang?
  • LRK-register
  • GGD inspecties
  • Gratis kinderopvang
  • 10 redenen PIT onderwijs
  • Doorlopende ontwikkellijn
  • Passend onderwijs
  • Meergetalenteerden
  • Vensters PO
  • Onderwijstijden
  • Vakanties
  • (Extra) verlof
  • Vervanging
  • Onderwijsinspecties
  • Nieuwsberichten
  • Publicaties
  • Foto's
  • Agenda
overzicht

Persoonsvorming

Doel van het onderwijs (deel 3)

december - vlieger

Gepubliceerd: 25-04-2022

In de vorige blogs hebben we gesproken over wat de doelen van het onderwijs zijn: kwalificatie en socialisatie. Hier hoort nog een derde begrip bij: persoonsvorming.

2032

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap deed een onderzoek naar de invulling van het toekomstige onderwijs. De hoofdvraag in dit onderzoek was: ‘Wat moeten kinderen die in 2014 geboren worden, als ze 18 jaar later (in 2032) het onderwijs verlaten, kunnen om te functioneren in de maatschappij?’. Iedereen die wilde, kon zijn mening over deze vraag geven. Met als resultaat dat motivatie, inspiratie en ruimte in het advies van het platform onderwijs 2032 de kernbegrippen zijn voor het onderwijs van de toekomst. Kinderen moeten werken aan persoonlijke ontwikkeling en er moet, naast een vaste kern van kennis, ruimte zijn voor verdieping en verbreding op basis van hun capaciteiten en interesses.
 

Ruimte en vrijheid

Voor persoonsvorming kun je verschillende synoniemen gebruiken. Denk aan persoonlijke vorming, identiteitsvorming, ontplooiing, subjectificatie. In het kort komt het neer op ruimte en vrijheid om je eigen keuzes te maken, verantwoordelijkheid te nemen, talenten te ontwikkelen en een eigen mening te vormen.

 

Hoe doen we dat binnen de kindcentra van PIT?

- We hebben aandacht voor talenten van 0 tot 13 jaar, bijvoorbeeld door te werken met soezelruimten, het peuterlab, een kleuterlab of ateliers

- We hebben projecten waar kinderen gedurende langere periode kindcentrumbreed aan werken.

- Kinderen hebben klassendienst waarbij ze hun leerkracht helpen met klusjes in de groep.

- We vieren afscheidsfeesten door middel van musical of andere activiteiten in groep 8.

- We praten over winnen of verliezen en hoe je daarmee om kan gaan.

- We werken aan weektaken waarin kinderen eigen verantwoordelijkheid krijgen om het werk in te plannen in een week.

- We leren sociale vaardigheden aan door bijvoorbeeld Kanjertraining, Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD) en Vreedzame School.

- We leggen de verbinding tussen formeel en informeel leren door activiteiten van het onderwijs te koppelen aan die van de buitenschoolse opvang

- Kinderen nemen deel aan de kinderraad en praten en denken zo mee over beslissingen over het kindcentrum.

 

Wat kun jij thuis doen?

- Monkeyplatter: maak een bord met verschillende hapjes, fruit en/of groenten. Eet met elkaar lekker van het bord en leg geen druk op je kind. Laat je kind zelf keuzes maken in waarin hij of zij zin heeft. Voor leuke tips kun je @spel.ideeen.van.mama.anouk volgen via Instagram.

- Leg twee verschillende setjes kleren klaar en laat je kind kiezen wat hij of zij wil aantrekken.

- Bied verschillende activiteiten aan waardoor je kind kan ontdekken wat hij of zij leuk vindt. Bijvoorbeeld: klei, kinetisch zand, sensorisch speelmateriaal (rijst, bonen, watten), schrijven met scheerschuim.

- Geef je kind verantwoordelijkheid over een klein taakje zoals meehelpen met tafel dekken, wanneer je kind groter wordt de hond uitlaten of zorgen voor een moestuintje.

- Grijp niet te snel in wanneer kinderen ruzie met elkaar maken. Geef hun zelf de tijd en ruimte om het weer goed te maken, maar wees wel nabij om hulp te geven als dat toch nodig blijkt te zijn.

- Praat met elkaar aan tafel over wat de dag heeft gebracht. Neem daarbij net zoveel tijd voor het verhaal van je kind als voor het verhaal van jou en/of je partner.

 

Gerelateerde artikelen


25-05-2023 - ‘Samenwerking en vernieuwing in het belang van kinderen’
28-04-2023 - Hoe voed je je kind op met weinig geld? (2)

Nieuws

Zoeken in nieuws


Zoek

Twitter

Facebook

Medeoprichter en lid van de
Vereniging Netwerk Kindcentra


Contact

Bezoekadres: Dr. Plesmanstraat 22
Postadres: Postbus 325
3330 AH Zwijndrecht
T 078 - 820 00 10

Alleen voor algemene vragen:
info@pit-ko.nl
Andere zaken: zie de contactpagina
KvK 63771969

Routeplanner >

 

 

Zoeken

Kinderopvang

Inschrijven

Kinderopvang

Baby’s

Peuters

BSO

Tarieven en rekentool

 

Onderwijs

Inschrijven

Onderwijstijden

Passend onderwijs

Meergetalenteerden

Onderwijsvakanties

Voor- en naschoolse opvang

Algemeen

Ouders

Agenda

Nieuws

Kwaliteit

Ons verhaal

PIT verbeeldt

Informatiegids(en)

Privacy

Informatieve links

PIT ook mobiel

Vacatures

Werken en opleiden bij PIT

Vereniging Netwerk Kindcentra

Disclaimer

Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht
Basisonderwijs Alblasserdam - Basisonderwijs Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Heerjansdam - Speciaal basisonderwijs Ridderkerk
Kindcentrum Zwijndrecht - Kindcentrum Alblasserdam - Kindcentrum Hendrik-Ido-Ambacht  - Kindcentrum Ridderkerk - Kindcentrum Heerjansdam
PIT kinderopvang & onderwijs - PIT kinderopvang - PIT onderwijs

Copyright 2023 - PIT kinderopvang & onderwijs
Inloggen | Ziber Website | Design by Pencilpoint | creatief in vorm & inhoud