Ontwikkelrecht voor kinderen
'Het ene kind is sneller toe aan leren, het andere kind ontwikkelt zich spelenderwijs. De harde grens van de leerplicht tussen basisschool en opvang doet in de praktijk geen recht aan de ontwikkeling van ieder kind. Daarom moeten wat betreft Eric Logister scholen en kinderopvangorganisaties opgaan in één organisatie en het liefst in één gebouw.' [VNG magazine nr. 8 2017] 'We investeren in een ontspannen samenleving en een mooie toekomst voor ons land. Door een ontwikkelrecht van 16 uur per week te introduceren voor kinderen totdat zij naar de basisschool gaan, stimuleren we de ontwikkeling van jonge kinderen én de arbeidsparticipatie van ouders. Extra opvang, bovenop het ontwikkelrecht van 16 uur kan door ouders zelf ingekocht worden.' [Kindcentra2020 2017] Zomaar twee citaten van belangrijke organisaties die met anderen, o.a. de SER, werkgevers-, werknemers- en ouderorganisaties en brancheorganisaties kinderopvang en onderwijs strijden voor het ontwikkelrecht van kinderen. PIT gaat uit van het ontwikkelrecht van kinderenEn....dat is heel wat anders dan de 'leerplicht'. De leerplicht is eerst op 1 januari 1901 ingegaan. Het verplichtte de ouders om hun kinderen onderwijs te laten volgen. Een plicht voor ouders dus. Leerplicht zegt dus niets over het recht van kinderen om zich te mogen en kunnen ontwikkelen. De Verenigde Naties hebben in 1989 het Verdrag inzake de Rechten van het Kind opgesteld. Dit wordt het Kinderrechtenverdrag genoemd. Hierin wordt geregeld dat kinderen rechten hebben, o.a. het recht op onderwijs. Ontwikkelrecht gaat verder, niet vanaf vier of vijf jaar, maar vanaf de geboorte en wellicht wel voor die tijd. Een verplichting om deel te nemen aan onderwijs is iets anders dan mee te werken aan de ontwikkeling van kinderen en het kind daarmee tot zijn recht te laten komen. Voor onze professionals is dat een heel ander gevoel, het geeft een drive, een ambitie om het beste uit kinderen te halen, hun talenten te laten ontdekken en te ontwikkelen. Dit doen we vanuit een indeling van 0(2)-7 jaar en 7-13 jaar en kijkend naar drie domeinen van ontwikkeling:
Al deze aandacht voor ontwikkeling van kinderen kan het weleens nodig maken dat de structuur van een dag anders moet om beter aan te sluiten of ontwikkeling mogelijk te maken. Natuurlijk wordt dit goed gecommuniceerd met u en vaak pas nadat team en medezeggenschap erbij betrokken zijn geweest. PIT koploperPIT heeft gekozen voor de ultieme vorm van 'samenwerking', namelijk een fusie tussen kinderopvang en onderwijs. Geen samenwerking tussen organisaties die elk ook weer hun eigen belangen hebben, maar een fusie, met één belang, één visie en één doel.. Op deze manier zijn onze kindcentra en daarmee onze kinderen verzekerd van een optimale ontwikkelomgeving. PIT behoort daarmee tot de koplopers in Nederland. De voordelen voor ouder en m.n. het kind zijn enorm: | |
|
|
PIT straaltPIT gloeit! Het stimuleert dit uitgangspunt binnen onze integrale kindcentra waar gewerkt wordt aan de doorgaande ontwikkellijn en PIT draagt dit uit in de samenwerking met andere partijen en in regionale en landelijke overleggen en bijeenkomsten. Zie ook 'ontwikkelrecht voor medewerkers'. |
Agenda |